Wydarzenia

  • „Dziadek do orzechów i Król Myszy” w Operze Narodowej

    Kolejne rewelacyjne praktyki dla naszych studentów! WSA ponownie współpracuje z Operą Narodową w Warszawie! Nasze studentki: Kasia Kowalczyk, Marta Chojecka, Monika Stefańczuk oraz Karolina Górczana będą miały okazję pomagać przy znanym na całym świecie balecie DZIADEK DO ORZECHÓW I KRÓL MYSZY Piotra Czajkowskiego!

    Dziadek do orzechów i Król Myszy, którego premiera w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego odbyła się w 2011 roku, to odnosząca sukcesy wersja bajki stworzona przeze mnie i Wayne’a Eaglinga. Pierwszy wykonał ją zespół Het Nationale Ballet w Amsterdamie w 1996 roku. Pierwotnie umieściłem akcję w Amsterdamie, jednak dla tej polskiej inscenizacji przeniosłem ją do XIX-wiecznej Warszawy. Chociaż balet znamy jako Dziadka do orzechów, pragnęliśmy uhonorować oryginalną opowieść E.T.A. Hoffmanna i posłużyliśmy się pierwotnym tytułem Dziadek do orzechów i Król Myszy. Ucieszyła mnie informacja, że Hoffmann mieszkał w Warszawie i może tutaj około 1806 roku obmyślał swoją opowieść. Dlatego uznałem, że mogę umieścić Hoffmanna z jego kocurem Mruczysławem wśród gości na przyjęciu w dniu św. Mikołaja u Juliusa Eduarda Hitziga, przyjaciela Hoffmanna, kolejnej historycznej postaci warszawskiej. Nie tylko scenografię, lecz także część choreografii zmieniliśmy lub stworzyliśmy na nowo dla polskiego spektaklu. Boris Asafiew, rosyjski badacz i kompozytor napisał o Dziadku do orzechów: „To rzadkie zjawisko artystyczne, symfonia dzieciństwa, czy raczej okresu przejściowego, kiedy nieznane młodzieńcze tęsknoty wprawiają już w niepokój, a nie pozbyliśmy się jeszcze dziecięcych nawyków”.

    Toer van Schayk

    [nggallery id=393]

    fot: Ewa Krasucka/ Opera Narodowa

    Dziadek do orzechów i Król Myszy

  • 250. rocznica elekcji i koronacji Stanisława Augusta

    Po raz kolejny Wyższa Szkoła Artystyczna została zaproszona do współpracy z Zamkiem Królewskim w Warszawie! W tym roku przypada 250. rocznica elekcji (7 września 1764 r.) i koronacji (25 listopada 1764 r.) Stanisława Augusta. Pragnąc uczcić pamięć ostatniego polskiego króla 30 listopada na Zamku odbędzie się Dzień atrakcji, podczas którego studenci WSA zaprezentują autorskie projekty kostiumów rokokowych!

    a


    [nggallery id=391]


  • Heart Fashion- nagrody rozdane!

    15 listopada 2014 roku odbyła się Gala finałowa III edycji charytatywnego konkursu dla młodych projektantów mody pod nazwą Heart Fashion. W zacnym gronie jury tegorocznego konkursu zasiadają Rektor WSA Robert Manowski oraz Dyrektor Artystyczna WSA Agata Manowska, a wraz z nimi prace młodych projektantów oceniali: Tomasz Jacyków, Agnieszka Woch-Juchacz, Anna Nowak-Ibisz, Paulina Smaszcz-Kurzajewska, Maciej Mańkowski, Ilona Felicjańska, Anna Orska, Paweł Deląg, Maciej Muszyński, Martyna Chakanetsa, Mirosław Kowalczyk . Fundatorem II nagrody w konkursie jest Wyższa Szkoła Artystyczna ( indeks na studia pierwszego stopnia WSA na kierunku Malarstwo ze specjalnością Kostium i rekwizyt sceniczny).

    [nggallery id=389]

    fot: Heart Fashion/ Oleg Davidovich

    Heart Fashion to charytatywny konkurs dla młodych projektantów mody organizowany przez Fundację START z Kulturą i Uczelnianą Radę Samorządu Studenckiego Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Tegoroczna Gala, odbędzie się 15 listopada w Hotelu Twardowskim.

  • Premiera filmu “Dotknięcie anioła” w reż. Marka Pawłowskiego

    14 listopada 2014 roku  w Muzeum Historii Żydów Polskich odbyła się premiera filmu Dotknięcie anioła w reż. Marka Pawłowskiego, do którego video-grafikę robił Rektor oraz Wykładowca WSA dr Robert Manowski.

    Poniżej fragment wypowiedzi Roberta Manowskiego dotyczący pracy nad filmem:

    ,,Dotknięcie Anioła” -film Marka Pawłowskiego, który opowiada niezwykłą historię przetrwania rodziny Schönkerów był dla mnie kolejną szansą pokazania autorskich obrazów ruchomych, tym razem jako archicollag’y. W piątek 14 listopada 2014r. w Muzeum Historii Żydów Polskich pierwszy raz po wielu miesiącach ciężkiej pracy mogliśmy zobaczyć jej efekt na dużym ekranie.

    Dwa lata temu spotkałem ponownie Marka Pawłowskiego, który przypadkiem znalazł się w galerii St. Praga, w miejscu w którym na wernisażu pokazywałem prace do projektu autorskiego filmu o Bruno Schulzu. Scenograf Krystyna Basak przypomniała nam, jak to wiele lat temu, tak dawno, że prawie w poprzednim życiu pracowaliśmy razem w Canal+.
    Marek opowiedział mi o swojej pracy reżyserskiej dotyczącej poszukiwań koncepcji plastycznej do filmu o Henryku Schoenkerze. Otrzymałem do przeczytania książkę ,,Dotknięcie Anioła”. W pierwszej chwili zastanawiałem się, czy powinienem kolejny raz pracować przy filmie dotyczącym historii holocaustu. Miałem już za sobą doświadczenie pracy przy wybitnym filmie pt. ,,Portrecista” w reżyserii Irka Dobrowolskiego, liczne spotkania z Wilhelmem Brasse i Stellą Czajkowską przy ,,Rachunku Szczęścia”. Pracowałem też przy filmach przygotowanych dla w Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince, gdzie dzięki koncepcji reżyserskiej Władysława Jurkowa poznałem kolejnego bohatera niezwykłej historii Samuela Willenberga.
    Tak bogate doświadczenia pozwoliły mi na ukształtowanie własnego stylu plastycznego odwołującego się do autorskiej koncepcji ożywiania fotografii i budowania animacji dla obrazu dokumentalnego. Te liczne ważne doświadczenia spowodowały też to, że odczułem zmęczenie tematem i wyczerpanie emocjonalne w tej bardzo trudnej materii. Nie byłem przekonany czy powinienem kolejny raz powracać do tak bolesnych tematów.
    Jednak przeczytałem książkę i wszystko się zmieniło. Zrozumiałem, że powinienem użyć swoich mocy i rozbudzić okruchy talentu, aby pomóc w przywołaniu i ożywieniu minionych obrazów.
    Bardzo pomocne przy mojej pracy animatora i video-grafika było to, w jaki sposób bohater oczami małego chłopca opisuje obrazy tragiczne, ale wyraźne, nasycone szczegółem i pamięcią. Skrystalizowała się nowa koncepcja plastyczna odwołująca się do fotomontażu i tworzenia kolaży ze zdjęć archiwalnych połączonych z żywymi aktorami.
    Wszystkie przywołane postacie poza odtwórcami ról rodziny Schönkerów są zbudowane z materii archiwalnej. Wszystkie sceny animowane przedstawiające wnętrza i sytuacje ludzi są zrekonstruowane i wykreowane na podstawie archiwalnych fragmentów, łączonych dzięki żmudnej pracy, dla której znaleźliśmy nazwę archicollage.

    Praca z reżyserem nie była łatwa. Za każdym razem, gdy już wszystko wydawało się skończone i gotowe do przekazania montażyście, Marek podwyższał poprzeczkę mówiąc cyt: a może byśmy jeszcze coś dołożyli, a może byśmy spróbowali jeszcze to….
    Dla wielkich i wymagającej materii dzieł nie ma łatwych rozwiązań, wiedział to też Michał Lorenc tworząc muzykę, która przenosi nas w świat emocji, refleksji i wzniosłego wzruszenia. Marek Pawłowski, jako reżyser nie poszedł najprostszą drogą, opowiadając historię człowieka, ale odnalazł temat w temacie i po raz pierwszy powiedział słowami filmowca o tym, że gdyby koncepcja emigracji Żydów Oświęcimskich do Palestyny się powiodła, to wszystko mogłoby potoczyć się inaczej.

    [nggallery id=388]

    Zdjęcia z premiery filmu w Muzeum Historii Żydów Polskiech POLIN/ fot: Malwina de Brade

    * Film Marka Pawłowskiego Dotknięcie anioła oparty jest na wspomnieniach Henryka Schoenkera. Reżyser prezentuje wstrząsającą historię exodusu polskiej rodziny Schoenkerów, której cudem udało się uniknąć Holocaustu. Dzięki krótkim impresjom inscenizacyjnym obraz ma charakter paradokumentu. Przewodnikiem po historii jest Henryk Schoenker, który wędruje po śladach, kryjówkach, bunkrach Oświęcimia, Krakowa, Wieliczki, Bochni i Tarnowa. Zdjęcia były kręcone w Polsce, Niemczech i Izraelu. Realizował je Jacek Januszyk.

    Film oparty jest  na wspomnieniach Henryka Schoenkera  – Wspomnienia anioła wydanych w ramach serii Żydzi polscy przez wydawnictwo Karta. Dotknięcie anioła jest koprodukcją  Zoyda  Art Production, Telewizji Polskiej, Westdeutscher Rundfunk Koln z dofinansowaniem PISF-u, Fundacji Współpracy Polsko- Niemieckiej oraz Media Bruksela Development.*http://www.sfp.org.pl/

    Krainy | Remigiusz Grzela

    Blog Remigiusza Grzeli cyt:

    W Muzeum premiera filmu według wspomnień Henryka Schonkera „Dotknięcie anioła” w reżyserii Marka Pawłowskiego z animacjami mojego przyjaciela Roberta Manowskiego. Nie wiem, czy kiedykolwiek jakikolwiek film o Ocalonym zrobił na mnie takie wrażenie. Pan Schonker wychowany w Oświęcimiu, w znanej rodzinie ocalał wielokrotnie, i za każdym razem wiąże się jego ocalenie z jakąś mistyczną, cudowną historią lub postacią. Wiele w tym filmie niewyjaśnionych zdarzeń. Oto, jeszcze przed budową obozu Auschwitz starszy od niego chłopak, którego często spotykał, lekko upośledzony Bocian, bo całe dnie wpatrywał się w niebo, pokazując palcem na późniejsze miejsce obozu mówi nagle (a mówił rzadko): Tam, tam powstaną baraki i piece, gdzie będą palić dzieci mojżeszowe. Ale nie, ty nie zostaniesz spalony. Schonker mówił o swoim przerażeniu. I o tym jak zapytał: Ale skąd? Skąd wiesz? – Ptaki mi powiedziały. Inna scena. Z czasów wojny. Rodzina dzieli mieszkanie z pewnym skrzypkiem. Pewnego razu chłopiec usłyszał jak gra. Był przejęty. Poszedł podejrzeć. Łzy płynęły mu po policzkach. Dotąd nie wiedział, że muzyka ma taką siłę. Kiedy skrzypek skończył ukłonił się chłopcu. Powiedział: „Teraz już wiem, jak to zagrać”. I nagle pan Schonker puentuje: „Może dlatego jestem głuchy, żeby zawsze słyszeć tamtą muzykę, żeby jej nigdy nie zapomnieć”. Bo pan Schonker jest człowiekiem niesłyszącym. Opowiada swoje życie jakby je grał. A właściwie jakby chciał je zinterpretować. I mówi tak jakby mówił z samego środka, płacząc, lekko stłumionym głosem. Jakby ten film, ta opowieść to był jego Kadisz za zmarłych. Wiele scen mógłbym opowiedzieć. Również tę o tytułowym aniele, ale zachęcam do obejrzenia filmu albo lektury książki. Sam chętnie po nią sięgnę. Pan Schonker był na pokazie, brał udział w rozmowie po nim. Kilkakrotnie dostawał owacje na stojąco, bo nikt z nas chyba nie miął dotąd do czynienia z taką opowieścią, i takim bohaterem.


Aktualności

Używamy plików cookies w celach statystycznych i funkcjonalnych. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich stosowanie w zakresie odpowiadającym konfiguracji Twojej przeglądarki. Zamknij komunikat